[product category_id="3" limit="6" slider="true" onlyAvailable="true"]
Rozwój funkcji poznawczych
Zacznijmy od tego, że budowanie kolorowych konstrukcji z klocków ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój funkcji poznawczych. Zmysł wzroku analizuje kształt, kolor oraz ułożenie poszczególnych klocków. Poprzez umieszczanie elementów w odpowiednich miejscach, dziecko rozwija również koordynację oko-ręka. Regularna zabawa klockami w wieku dziecięcym może zatem usprawnić procesy poznawcze, takie jak: pamięć, koncentracja, spostrzegawczość czy umiejętność kontroli. Rozwój percepcji ma duży wpływ na codzienne funkcjonowanie, ponieważ sprawia, że wyćwiczony umysł dziecka lepiej radzi sobie z przyjmowaniem i analizowaniem różnych bodźców wzrokowych.
Podstawowe zdolności manualne
Producenci klocków dostosowują swoje produkty do poszczególnych grup wiekowych. Marka Playmobil kojarzy nam się głównie z zabawkami dla 4-8 latków. Klocki Cobi oferują zestawy dla dzieci od 3 do 12 lat. Najbardziej wszechstronny wybór produktów ma LEGO. Duńska firma posiada klocki zarówno dla rocznych dzieci (seria DUPLO), jak również konstrukcje dla nastolatków i dorosłych.
Dopasowanie klocków do wieku dziecka jest niezwykle istotne. Liczba elementów, ich rozmiar, kształt, a także sposób montażu decyduje o tym, czy dziecko będzie w stanie samodzielnie wykonać zadania. Możemy jednak dostrzec pewną zależność. Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę klockami, tym szybciej będzie sobie radzić z bardziej zaawansowanymi zestawami. Procentuje tu nie tylko doświadczenie, ale również podstawowe zdolności manualne, które pozwalają na dopasowywanie do siebie coraz to precyzyjniejszych elementów.
Umiejętność planowania i przetwarzania informacji
Budowanie skomplikowanych konstrukcji z klocków zajmuje nawet kilka dni. To kolejny powód, dla którego klocki muszą być dobrane pod kątem wieku. Dziecko postępuje z instrukcją, która najpierw zaleca przygotowanie miejsca, rozdzielenie poszczególnych saszetek z klockami, a następnie, instruuje krok po kroku, jak tworzyć konstrukcję. Duńska firma LEGO stworzyła nawet aplikację, która pozwala na wygodniejsze budowanie z klocków. Dziecko może bowiem przerwać w dowolnym momencie i wrócić do konstruowania po kilku dniach. Postępowanie zgodnie z instrukcją uczy dziecko planowania, porządkowania oraz przetwarzania informacji. Korzystny wpływ klocków często widać w wieku szkolnym, gdy dziecko lepiej rozumie polecenia na sprawdzianach.
Rozwój wyobraźni i kreatywnego myślenia
To jedna z najważniejszych korzyści, jakie oferuje zabawa klockami w kontekście rozwoju intelektualnego dziecka. Na etapie tworzenia, dziecko często wyobraża sobie prawdziwe budynki lub konstrukcje znane z komiksów, bajek czy filmów. Natomiast po zbudowaniu konstrukcji, świat z klocków staje się miejscem, w którym dziecko może wcielać się w różne role oraz odtwarzać dowolne sceny. Tego typu zabawy mają ogromny wpływ na rozwój wyobraźni i twórczego myślenia.
Zaletą jest duża różnorodność klocków, z których można budować budynki, postacie, pojazdy, a także całe lokacje. Z pomocą klocków, dziecko może się wcielić w rolę odkrywcy, nieustraszonego astronauty czy chociażby właściciela wesołego miasteczka. Z pomocą klockowych armii dostępnych w ofercie Cobi, dziecko może odtwarzać różnorodne bitwy i poszerzać swoją wiedzę z historii.
Nauka cierpliwości oraz sposób radzenia sobie ze stresem
Zbudowanie skomplikowanej konstrukcji wymaga czasu i cierpliwego postępowania zgodnie z instrukcją. Im większa liczba elementów, tym dłuższy czas składania. W przypadku zestawów złożonych z kilku tysięcy elementów, budowa często zajmuje nawet kilka dni. W ten sposób, dziecko może rozwijać cierpliwość oraz koncentrację na zadaniu. Jednocześnie, zabawa klockami świetnie redukuje stres związany np. z napiętym planem zajęć w szkole. Relaksujące właściwości klocków LEGO są doceniane także przez dorosłych, którzy coraz częściej sięgają po klocki konstrukcyjne.
Jak wybrać klocki, które rozwiną funkcje intelektualne dziecka?
Aby klocki wywiązały się swoich funkcji, musimy jeszcze dobrać zestaw odpowiedni dla dziecka. Najważniejszą kwestią jest wybór produktu zgodnie z zaleceniami wieku na pudełku. W przypadku małych dzieci ma to również duży wpływ na bezpieczeństwo zabawy (brak małych elementów stwarzających ryzyko zadławienia). W przypadku starszych dzieci, adnotacja informuje o tym, od jakiego wieku dziecko może samodzielnie zbudować daną konstrukcję. Często jest to kwestia indywidualnego tempa rozwoju, a zatem przy skomplikowanych konstrukcjach potrzebna może być pomoc osoby dorosłej. Drugim czynnikiem są zainteresowania. Spróbujmy wybrać klocki, których tematyka mieści się w obszarze zainteresowań młodego konstruktora.