Powrót Błękitnej Armii
Powrót Błękitnej Armii
Pierwsza Wojna Światowa zbliża się ku końcowi. Coraz śmielej wprowadzane nowe technologie zaczynają mieć zdecydowany wpływ na przebieg działań wojennych. Jest to też czas kiedy definitywnie kończy się okres dominacji karabinów maszynowych na polu walki.

Pierwszą pancerną jednostkę regularnego Wojska Polskiego utworzono już 1919 roku, z inicjatywy gen. Józefa Hallera dowódcy Błękitnej Armii we Francji. Był to 1 Pułk Czołgów, wyposażony w 120 francuskich czołgów Renault FT-17. 17 czerwca tego roku pułk wraz z całym wyposażeniem powrócił do Polski z Francji, a na garnizon pułku wyznaczono Łódź, gdzie wyładowany został transport 120 czołgów, z których 72 wyposażone były w działka 37 mm, a pozostałe 48 w karabiny maszynowe.

 

Co ciekawe , dawało to wówczas polskim siłom zbrojnym prawdopodobnie czwarte miejsce na świecie pod względem posiadanych sił pancernych. Potęga!

Kiedy we Francji 505 pułk francuski przekazywał swoją obsadę osobowa i sprzęt nowopowstającemu pułkowi polskiemu powstało pytanie, jak ten oddział nazwać? Wóz pancerny który zawdzięczając trakcji gąsienicowej pokonywał przeszkody naturalne i sztuczne w terenie, podobny był do czołgającego się smoka. por. Władysław Kohutnicki zaproponował nazwę: czołg, a smok stał się symbolem późniejszego 1 Pułku Czołgów, a następnie wielu oddziałów pancernych w Wojsku Polskim.

Pierwsza wojna światowa zakończyła się w 1918 jednak w Polsce trwały nadal konflikty militarne mające na celu utworzenie niepodległego państwa polskiego znanych jako wojny o granice. Po zaledwie kilku tygodniach od przybycia do Polski, część sił 1 Pułku Czołgów sił została skierowana na front wojny polsko-sowieckiej. Czołgi wzięły udział w dwóch bitwach w roku 1919 i szeregu walk w decydującym roku 1920, w tym m.in. pod Warszawą, Lwowem czy Grodnem.

 

 

Po przejściu Wojska Polskiego na stopę pokojową 1. Pułk Czołgów został rozformowany, a trzy jego bataliony czołgów zostały skierowane do garnizonów w Warszawie, Żurawicy i Poznaniu. W początkach 1922 roku pułk odtworzono, dyslokując go w Żurawicy, gdzie w 1926 powstała Centralna szkoła czołgów.

 

 

W 1919 roku przybyło do kraju pierwszych 120 lekkich czołgów Renault FT: 72 uzbrojonych w armaty piechoty kal. 37 mm PuteSA-18 (wz.18) L/21 i 48 uzbrojonych w karabiny maszynowe Hotchkiss Wz.14 kal. 8mm. Walki z lat 1919-1920 przetrwała większ0śc, gdyż 112 z nich. W 1936 roku Wojsko Polskie dysponowano łącznie 174 czołgami Renault FT, w 1939 roku miało ich jeszcze 102.

Czołgi Renault przez lata 20. były podstawowymi i faktycznie jedynymi czołgami lekkimi Wojska Polskiego. Prototyp czołgu Renault FT został zbudowany pod koniec 1916 roku w zakładach Louisa Renault w Boulogne-Billancourt pod Paryżem. Z założenia miał to być lekki, tani i masowy w produkcji czołg towarzyszący piechocie, mający pomóc jej w przełamaniu impasu wojny pozycyjnej. Pojazd był zaledwie dwuosobowy, mieszcząc siedzącego w przedniej części kadłuba kierowcę i strzelca-dowódcę, zajmującego częściowo miejsce w wieży. Był to duży kontrast w porównaniu do większości ówczesnych czołgów, które miały liczne załogi oraz znaczne rozmiary oraz wagę. Idealnym przykładem jest tutaj niemiecki Sturmpanzerwagen A7V.

Konstrukcja Renault okazała się nad wyraz udana, a niska cena produkcji i znacznie mniejsze niż w przypadku czołgów ciężkich koszty eksploatacji, zdecydowały o jego rozpowszechnieniu. Po raz pierwszy został użyty na polu walki w 1917 roku, a całkowita produkcja sięgnęła blisko czterech tysięcy egzemplarzy. Renault FT-17 był pierwszym czołgiem wprowadzonym do walki z w pełni obrotową wieżą.

Czołgi te wykorzystywane były przez siły zbrojne wielu krajów, takich jak: Polska, Turcja, Litwa, Turcja, Brazylia, Japonia, a nawet jeszcze przez Niemców w Operacji Barbarossa w 1941 roku.

 

Dane techniczne czołgu Renault FT-17

  • długość bez ogona 4,1m
  • szerokość: 1,74m
  • wysokość 2,14m
  • masa: 6,5 tony z armatką 37mm
  • prędkość w terenie: 7,5km

 

Dodaj komentarz

Komentarze do wpisu (0)
Zobacz też
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl